۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۰۹۹۳۹

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۵ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۵ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
پس از آنکه قیمت‌ها در بازار خودرو روندی افزایشی داشت، در چند وقت اخیر این روند کاهشی شده است و به نظر کارشناسان این کاهش قیمت ادامه‌ دار خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۵ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۸۱۴ واحدی شاخص کل بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه ۲۵ خرداد ۹۸ با افزایش ۸۱۴ واحدی به رقم ۲۳۴ هزار و ۱۶۷ واحد رسید. شاخص کل با معیار هموزن ۱۵۹ واحد افت کرده و به رقم ۵۷ هزار و ۹۷۲ واحد رسید.

امروز ارزش کل بازار اوراق بهادار به بیش از ۸۸۶ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران بورس بیش از ۴.۷ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۳۲۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۴۳۷ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های همراه، وبملت، رمپنا، اخابر، ومعادن، وامید در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند و نماد فخوز بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

امروز همچنین شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۲۳۰ واحد رشد کرده و به رقم ۶۶ هزار و ۳۱۸ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱۰۹ واحد کاهش یافته و به ۳۹ هزار و ۷۷۶ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۹۵ واحد رشد کرده و به رقم ۲۶۴ هزار و ۱۵۵ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس ۴۰۵ واحد رشده کرده و به رقم ۱۷۳ هزار و ۳۴۴ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس ۲۵۱۹ واحد رشد کرده و به رقم ۴۶۲ هزار و ۱۹۰ واحد رسید.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به شرکت‌های گروه بانک، خودرویی، شرکت‌های فلزات اساسی و ماشین‌سازی بوده است.

نماد‌های پربیننده بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۳۸ ریال، سایپا با قیمت ۱۵۸۴ ریال، بانک ملت با قیمت هر سهم ۴۲۴۹ ریال، ایران‌خودرو هر سهم ۵۵۰۴ ریال، گروه مپنا هر سهم ۷۳۳۵ ریال، ایران ارقام هر سهم ۴۹۲۴ ریال و ماشین‌سازی اراک هر سهم ۱۸۳۶ ریال از نماد‌های پربیننده امروز بورس بودند.

بنا به این گزارش، امروز در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل فرابورس ۵ واحد افت کرده و به رقم ۲۹۵۱ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ۱.۶ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۱۹۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۵۸ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های مارون، سرچشمه در تقویت شاخص فرابورس مؤثر بودند و نماد‌های دماوند، کگهر، ذوب، شپاس، حخزر در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودند.

نماد‌های پربیننده فرابورس امروز شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ذوب آهن اصفهان، ریل‌پرداز سیر، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، پتروشیمی زاگرس و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بودند.

بنا به این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار نماد غشاذر۱ مربوط به شرکت پگاه آذربایجان غربی، نماد غپاک۱ مربوط به شرکت لبنیات پاک، نماد غالبر۱ مربوط به شرکت لبنیات کالبر متوقف شدند.

همچنین نماد ختور مربوط به شرکت رادیاتور ایران، نماد خساپا۱ مربوط به شرکت سایپا نیز متوقف شدند.

نماد سخزرح مربوط به حق تقدم شرکت سیمان خزر نیز متوقف شد و برعکس با پیام ناظر بازار نماد واعتبار مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران پس از برگزاری مجمع عمومی بازگشایی شد.

همچنین نماد شپترو مربوط به پتروشیمی آبادان و نماد چکاوه مربوط به صنایع کاغذسازی کاوه بعد از برگزاری مجمع بازگشایی شدند. نماد پکرمان مربوط به گروه صنعتی بارز، دسبحا مربوط به داروسازی سبحان، دفرا مربوط به فرآورده‌های دارویی و تزریقی ایران، نماد کسعدی مربوط به کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی، نماد خشرق مربوط به شرکت الکتریک خودروشرق بعد از برگزاری مجمع عمومی بازگشایی شدند.

همچنین نماد غشان مربوط به شرکت شیر پاستوریزه پگاه خراسان متوقف شد. نماد ساراب مربوط به سیمان داراب نیز بازگشایی شد. نماد غچین مربوط به مجتمع کشت و صنعت چین‌چین نیز با پیام ناظر باز شد.

نماد شاملا مربوط به شرکت معدنی املاح ایران و نماد دزهراوی مربوط به داروسازی زهراوی، نماد سشرق مربوط به سیمان شرق بازگشایی شدند.
______________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۱۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۴۱.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان است.
______________________________

قیمت نفت رشد کرد، اما با افت هفتگی مواجه شد
 
در پایان معاملات روز جمعه (بامداد شنبه به وقت تهران)، در ادامه واکنش بازار به وقوع انفجار در ۲ نفتکش در دریای عمان قیمت نفت ۱ درصد رشد کرد، امابا نگرانی از این‌که تنش‌های تجاری باعث کاهش تقاضای نفت شود، قیمت‌ها از لحاظ هفتگی افت کرد.

قیمت نفت برنت، ۷۰ سنت یا ۱.۱ درصد بالاتر، در هر بشکه ۶۲.۰۱ دلار، بسته شد.

قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا هم ۲۳ سنت یا ۰.۴ درصد رشد کرد و به ۵۲.۵۱ دلار رسید.

حمله به نفتکش‌ها در نزدیکی ایران و تنگه هرمز، در همان ساعات اولیه در روز پنج‌شنبه باعث شد تا قیمت‌های نفت ۴.۵ درصد جهش کنند. آمریکا بلافاصله ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرد.

با این همه برنت این هفته ۲ درصد سقوط کرد تا چهارمین افت هفتگی متوالی خود را ثبت کند. قیمت نفت خام آمریکا هم حدود ۳ درصد پایین آمد.

جان کیلداف، یکی از شرکای اگین کپیتال نیویورک، می‌گوید: علی‌رغم این تنش‌ها، بدتر شدن چشم‌انداز تقاضا، قیمت‌های نفت را پایین آورده است.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به بدتر شدن شرایط تجارت جهانی، چشم‌انداز رشد تقاضای نفت در ۲۰۱۹ را ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۱.۲ میلیون بشکه در روز رساند.
______________________________

کاهش قیمت خودرو روزانه شده است

روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار خودرو که از فروردین ماه سال جاری مجدداً آغاز شد، خودرو را از دسترس مصرف‌کنندگان واقعی دور و به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرد. دلالان نیز به اصطلاح کارشناسان این حوزه "شیطنت" کرده و با قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی، بیشتر بر التهابات بازار خودرو دامن زدند.

اما پس از حذف قیمت خودرو و مسکن از آگهی‌های خرید و فروش در سایت‌های اینترنتی که با هدف کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن و خودرو انجام شد، تا چندی افزایش قیمت‌ها ادامه داشت، اما پس از آن طی چند هفته اخیر ورق بازار خودرو برگشته و قیمت‌ها سیر نزولی به خود گرفت. این کاهش قیمت خودرو به‌گونه‌ای است که در روز‌های پایانی هفته گذشته سرعت کاهش قیمت افزایش یافت و قیمت‌های بعداز ظهر نسبت به صبح همان روز کمتر شد.

در آخرین روز کاری هفته گذشته (چهارشنبه) قیمت خودرو‌های داخلی بین دو تا پنج میلیون تومان، مونتاژی‌ها پنج الی ۱۰ میلیون تومان و خودرو‌های وارداتی ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان از صبح تا بعدازظهر، کاهش داشت.

در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت انواع خودرو‌ها کسی تمایل به فروش خودرو نداشت، اما روند کاهشی قیمت‌ها عاملی شده تا فروشنده در بازار باشد؛ اما خبری از خریدار نیست.

به گفته فعالان بازار خودرو، این روز‌ها خرید و فروش خودرو نسبت به هفته گذشته همچنان با روند کاهشی قیمت‌ها روبه‌رو است. البته یکی از مؤثرترین دلایل این کاهش قیمت‌ها را باید در رکود معاملات در بازار دانست چرا که به اعتقاد فروشندگان خودرو، کمتر مشتری در بازار دیده می‌شود و همه به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیده‌اند.

فروشندگان خودرو معتقدند همچنان عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز به کندی انجام می‌شود، اما بسته شدن سایت‌های فروش خودرو و آگهی‌های غیر منطقی در فضای مجازی باعث شده تا نرخ‌های خلاف واقع خودرو در بازار کاهش یابد.

در این میان فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو - معتقد است: " به زودی قیمت خودرو به کف می‌رسد. کاهش قیمت خودرو در بازار نتیجه اثرات روانی مسائل سیاسی است که در کشور وجود دارد و این مورد تأثیر خود را بر قیمت ارز نیز گذاشته است. پایداری قیمت‌ها و ادامه روند به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد".

وی افزود: ریشه تمامی این اتفاقات خوش‌بینی سیاسی موجود در کشور است و در صورت ادامه شرایط، روال تا چند ماه آینده نیز به همین صورت خواهد بود. البته باید ذکر کرد که رکود سنگین در بازار ایجاد خواهد شد و افراد منتظر کاهش قیمت بیشتر هستند.

همچنین رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه قیمت‌ها در بازار خودرو از مدتی پیش تاکنون نزولی پیش رفته است، از افت بیشتر قیمت‌ها در این بازار و کاهش تقاضا و تعلل مردم برای خرید خودرو به علت اینکه باز هم قیمت‌ها پایین خواهد آمد، خبر داده است.

به گفته سعید مؤتمنی "لازم است که خودروسازان نیز عرضه خود را بیشتر کنند. متأسفانه زمانی که قیمت‌ها کاهشی می‌شود، خودروسازان نیز میزان عرضه خود را پایین می‌آورند. چنانچه ۵۰ هزار خودرویی که طبق اعلام وزیر صنعت قرار است به زودی بازار تزریق شود، وارد شود، قیمت‌ها تعادلی خواهند شد".
______________________________

۳۱ خرداد آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات سال ۹۷
 
مودیان مالیاتی بخش مشاغل تا پایان خرداد امسال مهلت دارند نسبت به تنظیم و ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی عملکرد ۱۳۹۷ اقدام کنند.

برخورداری از هر نوع تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی، به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی بستگی دارد و فعالان اقتصادی به منظور بهره مندی از مشوق‌های قانونی نرخ صفر و یا هرگونه تسهیلات دیگر، باید اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر قانونی ارائه کنند.

تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات، صد درصد مکانیزه و اینترنتی است و نیازی به مراجعه حضوری افراد و یا ارائه پرینت اظهارنامه به ادارات مالیاتی ندارد.

معافیت مالیاتی برای صاحبان مشاغل اشخاص حقیقی در عملکرد سال ۱۳۹۷، مبلغ ۲۱۶ میلیون ریال سالانه برابر ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شده است و کسانی که اظهار نامه ندهند، نمی‌توانند از این معافیت استفاده کنند.
______________________________

افزایش قیمت نهاده‌های دامی دلیل افزایش قیمت شیر خام

احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران ایران گفت: در سی و نهمین جلسه ستاد تنظیم بازار، ​ قیمت جدید شیر خام از درب دامداری تصویب شد.

مقدسی افزود: پیشنهاد دامداران برای قیمت جدید شیر خام ۲ هزار و ۵۷۰ تومان بود که در جلسه ستاد تنظیم بازار ۲ هزار و ۳۹۰ تومان مصوب شد.

وی در ادامه گفت: این افزایش قیمت به دلیل نوسانات زیاد قیمت ارز بوده و قیمت نهاده‌های دامی مثل کنجاله و سویا از هزار و ۳۲۰ تومان به ۲ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده در نتیجه قیمت تمام شده شیر خام بالا رفته و به همین جهت ستاد تنظیم بازار مجبور به تشکیل جلسه و افزایش قیمت شده است.

مقدسی در پایان افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار حدود ۲۰ درصد به قیمت شیر خام افزوده شده است؛ در تورم بالای ۴۰ درصد کمترین افزایش قیمت‌ها در محصولات لبنی و شیر بوده است.

افزایش قیمت محصولات لبنی

بنا به این گزارش و براساس این تصمیم بطری شیر یک لیتری با چربی ۱ و نیم درصد؛ ۴ هزار و ۹۰۰ تومان، با چربی دو درصد؛ ۵ هزار تومان و با چربی ۳ و ۲ دهم درصد؛ ۵ هزار ۴۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

همچنین شیر استریل یک لیتری تتراپک با چربی ۱ و نیم درصد؛ ۷ هزار تومان و با چربی سه درصد؛ ۷ هزار و ۴۰۰ تومان به مصرف کننده عرضه خواهد شد. ضمن اینکه قیمت شیر نایلونی با چربی یک و نیم درصد؛ ۳ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

بر این اساس از این پس ماست ۹۰۰ گرمی با ۱ و نیم درصد چربی؛ ۵ هزار و ۳۰۰ تومان و با چربی ۳ درصد؛ ۵ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه خواهد شد و قیمت ماست ۲ هزار و ۵۰۰ گرمی دبه‌ای با چربی ۱ و نیم درصد و ۳ درصد به ترتیب ۱۴ هزار تومان و ۱۵ هزار تومان خواهد بود.

با تصمیم اخیر کارگروه تنظیم بازار، پنیر ۴۰۰ گرمی یواف با قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، پنیر ۲۱۰ گرمی تتراپک با قیمت ۵ هزار و ۸۰۰ تومان و پنیر ۵۲۰ گرمی تتراپک با قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه خواهد شد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات